Hagabadet . ,

Träning ger störst effekt på hjärnan

 

andershansen_1200x628_3

 

Samlad forskning visar att träning ger störst effekt på hjärnan. Det har visat sig ännu viktigare att vara fysiskt aktiv, inte minst för hjärnan, än vad man tidigare trott. ”När man vet vad man har att vinna på att göra en liten förändring i sitt liv, är det viktigt att berätta det”, säger Anders Hansen som i början av juni föreläste inför nära 700 personer på biograf Draken tillsammans med Hagabadet.

– Hjärnan är det organ som påverkas mest av att vi rör på oss. Andra organ också, förstås, som hjärta och lungor, men träningen tycks faktiskt ha störst effekt på hjärnan. Det innebär att sjukdomar som ångest, depression och demens kan påverkas av att du rör på dig.   Trettio minuters konditionsträning varje dag har stor effekt – det kan räcka med en rask promenad. Lägg till styrketräning för att bygga upp dina muskler, så har du goda möjligheter till bättre hälsa och livskvalitet långt upp i åren.

Det säger Anders Hansen, och han är överläkare i psykiatri på Sophiahemmet i Stockholm så han vet. Tillsammans med kollegan professor Carl Johan Sundberg har han skrivit boken ”Hälsa på recept” som har blivit något av en bibel bland läkare och andra som förespråkar träning. Boken bygger på forskning inom området, och författarna har gått igenom mängder av forskningsrapporter, och en överväldigande mängd fakta stöder tesen att träning ger stora hälsoeffekter.

andershansen_1200x628_1

Fysiskt aktiva patienter återhämtar sig bättre

– Det här var också saker som jag såg i mitt arbete med mina egna patienter, säger Anders Hansen. Jag märkte att de patienter som var fysiskt aktiva återhämtade sig bättre från ångest och depression än de som inte var det. De aktiva återföll inte heller i lika hög grad som de som inte rörde på sig. Det här är ett mönster som jag kunde se efter att ha behandlat tusentals patienter.

Kunskapen om hur träning påverkar hälsan är förhållandevis lite spridd, så för att få fram ett tillförlitligt material började Anders Hansen och Carl Johan Sundberg gå igenom forskning och studier och sammanställa dem på ett överskådligt sätt. Detta blev så småningom boken ”Hälsa på recept” som i augusti följs av Hjärnstark, en bok som handlar om hur motion påverkar hjärnan.

 

Viktigt med bevisad kunskap, inte tyckande.

­– Vi gick igenom mängder av material, och vi var ytterst noga med att det skulle vara hög kvalitet på studierna. Varenda stavelse, varenda bokstav av det vi skrev skulle vara validerat. Det finns så mycket tyckande, så mycket humbug och kvacksalveri, sånt som inte har evidens. Men det här är blytungt, det här är riktigt.

I boken går de igenom träningens effekter på bland annat åldrande, hjärt- kärlsjukdomar och cancer, men de konstaterar också att minnet förbättras, kreativiteten och koncentrationsförmågan blir bättre, vi blir mer stresståliga – och kanske till och med intelligentare.

– Man har ju sett på studier bland barn, att klasser som hade gympa på schemat fem dagar i veckan presterade bättre i matte och svenska är de som bara hade gympa ett par dagar.

andershansen_1200x628_2

Vi är inte byggda för att sitta i soffan

Egentligen är det inte så konstigt att vi mår bättre av att röra på oss, menar han. Människans utveckling sträcker sig över hundratusentals år. Vi levde länge som samlare och jägare, vår överlevnad berodde på om vi kunde springa ifatt bytesdjuren eller komma undan från rovdjur. Vi vandrade som nomader från boplats till boplats. När vi sedan blev jordbrukare var det hårt arbete som krävdes. Människorna måste ha varit i rörelse under större delen av sin tid. Det är först under de senaste tvåhundra åren vi har börjat sitta still.

– Vi går emot ett samhälle som vi inte är gjorda för, och som kommer att straffa oss. I form av sjukdomar, stress och hur vi mår. Samtidigt är vi också utvecklade för att spara energi, det är därför vi gärna slänger oss i soffan och sätter i oss kaloririk mat. Hjärnan är kvar på savannen.

 

En liten förändring med mycket stora effekter

– Men, säger Anders Hansen, när man vet vad man har att vinna på att göra en liten förändring i sitt liv, är det viktigt att berätta det. Jag är läkare, det är mitt jobb att hjälpa människor. Och jag vet att den här kunskapen kan hjälpa hundratusentals människor. Då är det min skyldighet att hjälpa till att sprida den. Det gör att jag kan sova gott om natten.

 

TEXT: Louise Hamilton

FOTO: Oscar Gärdehed / Andreas Hallgren


FULLSATT FÖRELÄSNING PÅ DRAKEN 2 JUNI

ANDERS HANSEN föreläste tillsammans med Hagabadets vd Pelle Johansson inför ett nästan fullsatt Draken den 2 juni 2016 kring träningens effekter på hjärnan.

På föreläsningen släppte Pelle Johansson även nyheten att Hagabadet instiftar en fond som ska samla in pengar till forskningen om hjärnan och fysisk aktivitet.

BodyCircle – en perfekt träningsform för hjärnan

bc_408Hagabadets unika klass BodyCircle är ett enkelt sätt att få den aktivitet som ger bra resultat på hjärnan. BodyCircle är en anpassad form av konditionsträning (där vi ligger runt 65-75 % av din maxpuls) och styrketräning, rörlighet och balans. Precis det receptet en människa behöver för att få de hälsofördelar som Anders Hansen pratar om. Dessutom är det i grupp med andra och med en certifierad instruktör som leder och guidar till bästa effekt. BodyCircle är en form av intervallträning vilket också gör att ”mirakelmedicinen” BDNF formligen sprutar in i hjärnan. Kör BodyCircle några gånger i veckan för både kroppens och hjärnans skulle.
Se schema och mer info på hagabadet.se