Hagabadet . ,

Fråga: Andas med näsan?


Fråga:
På yogaklasser andas vi med näsan. Är det något vi ska göra hela tiden i vardagen också? Och när vi tränar annat, t.ex. löpträning – näsan eller munnen? Och varför är det bra?

Tacksam för svar! /Ny yogis

Svar: Att andas genom näsan är det naturliga sättet att andas. De tillfällen där det kan vara mer lämpligt att andas genom munnen är vid hög fysisk ansträngning som tex löpning och cykling. Då kan näsandning göra att man blir för varm och har svårt att tillsätta tillräckligt med syre. Annars är näsandning att föredra. Det har många positiva effekter, tex:

– Luften filtreras vid näsandning. Näshåren fungerar som ett luftfilter och renar luften. Tips: gör nässköljning regelbundet.

– Luften värms upp vid näsandning. Slemhinnan och även näshåren fuktar luften, vilket gör att luften är mer kroppstempererad när den kommer in i kroppen.

– Näsandning lugnar nervsystemet bättre än munandning. Runt näsan finns det väldigt mycket nerver, ett av kroppens nervtätaste områden.
Martin_300px

Vänliga hälsningar
Martin Karlbom, yogalärare på Hagabadet.

Martin har jobbat som personlig tränare sedan 1999 och yogalärare sedan 2003.

Har du en fundering om hälsa? Mejla kunskap@hagabadet.se så kanske det blir din fråga som besvaras nästa gång!


Vill du fördjupa din kunskap om andning? Martin Karlbom leder kursen Pranayama & mediation (4 tillfällen) där vi fokuserar extra på andning.

Start: 11 april. Mer info och bokning >>