Hagabadet . ,

Sköna magiska dagar

I helgen samlades ett helt gäng med yogaentusiaster på vår yogastudio i Sannegården. Vädret var med oss och lördagens sköna start med yoga på bryggan gav ett bra avstamp inför söndagen.

När vi mötte upp alla härliga deltagare igen på söndagsmorgon kändes det tydligt att vi redan hunnit bli en liten familj. En känsla som lät genomsyra dag 2.

Vi kick-startade morgonen men en lite kraftfullare Vinyasa flow klass. Varma och goa väntade sedan två djupa och spännande kroppsövningar, Kum Nye och stressavspänning, som lät avrundade förmiddagen.

Raw-food lunchen serverades sedan precis lägligt för att fylla på energidepåerna inför resten av dagen.

När det sedan blev dags att skiljas åt var vi väl bekantade med varandra och glädjen och energin gick inte att ta miste på. Det var nästan svårt att skiljas åt!

Vi tackar alla som deltog och bidrog till en fantastiskt lyckad och positiv yogahelg. Kurseltagare, personal och det goda vädret gjorde helgen så skön!

Och ser fram emot att ses igen i September //Maria J. och Mariell

Vill du vara med i vår 2-dagars yogaworkshop i september? Läs mer här>>

Vill du läsa mer om innehållet i denna workshop, läs här>>

Ingrid Kylèn. Vice VD, Ansvarig för tränings - och spaavdelning, Hagabadet

Sol!

I dag skiner solen på vårt vackra hus. Tänk att detta härliga hus har en sådan fin historia. Att verka för sundhet och hälsa i över 100 år! (Med några kultur och svartklubbsår emellan)  

 

Hagabadet . ,

Dag 3: Teacher Training YogaYama/Hagabadet

”Vi kikar in bakom kulisserna”

Tittade just precis förbi hos vår första Teacher Training grupp på Hagabadet Sannegården. Solen spred sig genom de stora fönstren, över salen och alla yogisar. De såg ut att ha det bra! Och det var koncentration på hög nivå när Sara Granström, en av huvudlärarna på Yogayamas TT,  föreläste om olika andningstekniker. Det är mycket information som skall hinna betas igenom under den 6 månader långa utbildningen. //Mariell*

*Mariell Ehlin är yogalärare på Hagabadet, Hagabadet Sannegården samt en av lärarna på Yogayamas TT.

Helene Wendt. PT, Ansvarig för babysim, Hagabadet

Vätternrundan – några tips inför de 30 milen

helenwendt
Helen Wendt är personlig tränare. Cyklar mycket och gärna.

Har precis kört min första Tjejvättern och sitter med trötta ben vid datorn.

Tänker på er som om en knapp vecka ska köra tre gånger så långt, runt hela stora sjön.

Jag gjorde den turen för ett år sedan, då jag var i full färd med Klassikern.

Jag minns den skräckblandade förtjusningen vid starten, utförslöporna mot Jönköping, stigningarna på västra sidan av sjön och den härliga känslan av att nå målet i Motala.

Vi som cyklade 2014 (och startade på morgonkvisten) hade vädermakterna på vår sida, visserligen lite blåsigt men sol och skön temperatur längs hela resan.

 

Inför min Vätternrunda fick jag ett värdefullt råd av några mer cykelvana vänner;

  • Hitta någon att ta rygg på!
  • Häng på en klunga som cyklar i ett lagom tempo,
  • Eller hitta någon att växeldra med.

Att ta rygg

Det behöver ju inte vara samma person/gäng hela vägen men att ha draghjälp är en stor hjälp. Man sparar otroligt mycket kraft på att ligga på rulle med andra cyklister, det finns en anledning till att proffsen gör det.

Jag hängde på klungorna (du kommer troligen att bli omcyklad av ett antal klubbar och andra grupper) så länge jag orkade, allt från 50 meter till ett par km beroende på vilket tempo de höll, och släppte sedan. Har man ingen kompis att cykla med är detta ett bra sätt att spara på krafterna ett tag.

Ladda rätt

Annat som diskuteras flitigt inför långa lopp är kolhydratuppladdning och nyttan av olika energiprodukter. En del tycker att vanlig mat täcker energibehovet, andra köper konceptet med loaders och recovery-drycker helt och fullt. Jag tror på en mix av båda. 300 km är nästan ogreppbart långt, och tar många timmar att cykla, så jag skulle inte chansa och ge mig iväg utan att ha laddat extra, både med mat och energidryck.

Ät mycket pasta och ris dagarna före loppet. Du kan t o m unna dig lite onyttiga snabba kolhydrater framåt torsdag-fredag. Komplettera med energidryck sista dygnet före start så har du bra förutsättningar.

Mentalt fokus!?

Hur håller man humöret och motivationen uppe i 30 mil? Det bästa är nog att inte se helheten för mycket utan att se varje depå som ett delmål. Unna dig ett stopp och en bulle där det bjuds.

I Jönköping och Hjo får man lagad mat och jag lovar att det smakar bra oavsett vilken tid på dygnet man kommer dit. Är man vanlig motionär gör man klokt i att stanna och vila benen en stund och fylla på med mat och dryck. Det är också i depåerna man har en chans att prata med andra cyklister och peppa varandra inför den fortsatta turen.

Lite extra då och då

Förutom energin du kan tanka på de 9 stoppen kan det vara klokt att ha med några egna bars och kolhydratdrycker som belöning med jämna mellanrum eller helt enkelt som reservbränsle när det börjar kännas tungt.

Till sist;

Om du fått en starttid som du oroar dig för är det en bra investering att köpa en annan tid för 200 kr. Personligen var jag inte alls lockad av min start 23.58, det kändes helt fel att sätta sig och cykla 30 mil när kroppen vill sova. Min nya tid blev 3.40 vilket gjorde att jag slapp mörkerkörning och dessutom hann få 5-6 timmars sömn.

Hoppas nu att den svenska sommaren är på gott humör den 13/6 så att alla Vätterncyklister får en härlig tur. Jag vet att det låter klyschigt med försök njuta lite längs vägen, inte bara slita. Det är en folkfest med tusentals inblandade och det är riktigt häftigt att få vara med på den festen. Lycka till!

Hagabadet . ,

Vårt vardagsrum i Sannegården

Hagabadet har slagit ankrar upp i Sannegården 
Endast en kort båtresa över älven, har vi flyttat in och nu bott i några månader. Vår lilla studio växer och blir allt starkare och mer säker på vad hon är.

Vi har tagit med oss kunskap, hälsotänk och äkta göteborgsk njutning över älven. I vår yogastudio alldeles intill kajkanten erbjuder vi PureYoga och en gnutta PurePower, behandlingar, bad, spa och vårt restaurangkoncept Pure Bistro & Wine.

Hagabadet Spa & Studio i Sannegården 
Tänk dig ett ställe där du gärna stannar en extra stund. En plats där du dröjer dig kvar. Ett vardagsrum där du gärna sitter ner efter efter yogan, efter badet och behandlingen eller efter maten, för att det helt enkelt känns så bra.

Det där ögonblicket med den där känslan som brukar infinna sig när man sitter i lobbyn på ett hotell – man har all tid i världen, man känner sig fri, man sitter ner en stund till, beställer en espresso, en juice eller ett glas vin..

Välkommen till Hagabadet Spa & Studio!